BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

2009-04-24

عانس تحت ال30 و زوجة فوقها

ده قصة اتنين من بنات بلدنا
اتنين عكس بعض تماما
واحدة حاسة ان قطر الجواز فاتها و انها عنست عشان بقت فوق ال25
و التانية بيقدمولها كتير و قليل و مالقتش اللى يملى عنيها
مثلين موجودين فعلا
تعالوا نشوف حكايتهم ايه؟
هناء : 26 سنة جميلة مش محجبة و معتقدة ان الحجاب هايوقف حالها(على اساس انه مش واقف اصلا)
ساكنة فى 18 شارع مصطفى كامل الزيتون (هالف عناوين لانى معرفش الشوارع)
اما صفاء: بنت عندها 28 سنة محجبة جميلة و متدينة و عنده ايمان بربنا 
ساكنة فى 23 شارع مصطفى كامل الزيتون
ايييييوة هما جيران ساكنين قصاد بعض شوفتوا الصدف(:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
                                                      (1) يا ساتر استر 
فى ناس بتفكر ان البنت لو ماتجوزتش عند سن 21 22 بالكتير تبقى عنست و خلاص اتعلم عليها غير صالحة للجواز
مع ان ناس كتير اتجوزوا متاخر و عايشين اسعد حياة لان كل واحد اكتسب خبرات و بقى قادر يكيف نفسة و يعيش حياة هادية
بس تقولوا ايه بقى جهل 
ده بقى تفكير صحبتنا هناء
هناء عندها عقدة العنوسة من اللى كانت بتسمعه من جيرانها لما بيتكلموا مع مامامتها اقتنعت انها خلاص عنست بما ان مافيش عرسان و هى عندها 26 سنة
يعنى خلاص بقت expired و كمان عشان تقهر نفسها نازلة حقد فى جارتها صفاء
اللى لا يخلو بيتها من العرسان من كل لون و صنف
و فى يوم اجتمع شمل هناء بصديقتها منال زميلة كفاح فى العنوسة و حقودة يمكن على هناء نفسها
هناء : شوفتى يا منال انا خلاص هاطق ايه ده صفاء لمت عرسان البلد كلهم و ياريت حد عاجب ده بطر و قلة تقدير
منال : اه ياختى شوفتى انا اللى هافرقع ىانتى مستحملة ازاى تشوفى العرسا طالعين نازلين من عندها كده
هناء : انا هاموت من غيظى اه يا فرستى يانى فيها ايه احسن من ده انا حتى شعرى حرير و هى شعرها ما بيبنش منه قصقوصة عاجبهم فيها ايه؟
منال : اه ده انا امبارح روحت اشتريت شويه مساحيق للوش و صنفرة و شد يخلوا العجوزة عروسة
هناء : بجد يا منال طيب مش تفرجى اختك حبيبتك على الحاجات ده 
منال : ها.....ياااه انا لازم امشى بسرعة لحسن ماما تبهدلنى لو اتاخرت سلام بقى يا اختى
(اه اصلى نسيت اقولكم منال عندها هاجس الحسد و القر و بتخاف من عنين هناء و اى واحدة لحسن تقر عليها يقف حالها)
طبعا حقد و غيرة و غيبة و نميمة و قر و حسد صفات اجتمعت فى هناء و صديقتها
ماهو اللى مش فى ايديى يحرم على غيرى
و رغم كل ده ز اللى بتعملوا لا ان ربنا عايز يقول لهناء ان مش شعرها و جمالها اللى هايجوزوها 
بس تتقى ربنا و تسيب الناس فى حالها و ترجع لطريقه سبحانه و تعالى و هو بيسر من عنده)

8 اللى زارونى:

مامة مازن يقول...

يادى الجواز وسنينه يا جدعان دى مسئولية كبيرة جداجدا يعنى لازم البنت تتجوز وهى مقتنعة جدا ان هو ده
ان دينه واخلاقه وتربيته هيخلوه يصونها ويحافظ عليها
الحكاية مش انها تاخد لقب متزوجة ولا انها يتعمل لها فرح وتلبس الفستان الابيض
لالالالالا دا ما هو ابعد من يوم الفرح هو المهم
طبعا رودى لسه بدرى عليك انت يا شيكولاته
ههههههههههههههههه
انت صغنن ولسه قدامك مشوار تعليم لازم بامر من الله يكمل
وعاجبنى قوى انك رغم سنك الصغنن الا انك عقلك متفتح وقوية الملاحظة
ربنا معاكى ويوفقك ان شاء الله

بنوتة يقول...

ايه دة انت لسة جديدة بس ما شاء الله اسلوبك حلو
انا قرأت يجي موضوعين تلاتة عندك وان شاء الله هتابع مدونتك
بس بقى ما تنسيش تزوريني
وكمان انا قرأت سطر واحد فكرتيني بنفسي اصل بنت خالي جالها عريس واحد بس
وعندها 23 سنة
وبنقعد نتريأ عليها بس هزار
متفتكريش ان احنا مصدقين انها عنست
دي بس تريقة وهزار

بنوتة يقول...

ايه دة انت لسة جديدة بس ما شاء الله اسلوبك حلو
انا قرأت يجي موضوعين تلاتة عندك وان شاء الله هتابع مدونتك
بس بقى ما تنسيش تزوريني
وكمان انا قرأت سطر واحد فكرتيني بنفسي اصل بنت خالي جالها عريس واحد بس
وعندها 23 سنة
وبنقعد نتريأ عليها بس هزار
متفتكريش ان احنا مصدقين انها عنست
دي بس تريقة وهزار

بنوتة يقول...

ايه دة انت لسة جديدة بس ما شاء الله اسلوبك حلو
انا قرأت يجي موضوعين تلاتة عندك وان شاء الله هتابع مدونتك
بس بقى ما تنسيش تزوريني
وكمان انا قرأت سطر واحد فكرتيني بنفسي اصل بنت خالي جالها عريس واحد بس
وعندها 23 سنة
وبنقعد نتريأ عليها بس هزار
متفتكريش ان احنا مصدقين انها عنست
دي بس تريقة وهزار

Unknown يقول...

مامه مازن
مش عارفة اقولك انا مبسوطة قد ايه من قاريتك للقصة و تعليقك
انا اول مرة اكتب قصة على النت
و بجد ردك شجعنى و ادانى امل

Unknown يقول...

بنوتة
بجد مبسوطة انك مريتى عليا
و رايك ده شرف ليا

كلمات من نور يقول...

الله يارودي

عارفه كلامك جميل وينم عن شخصية عندها وعي بالمجتمع الرائع الذي نعيشه ومأساة البنات والعريس والخطاب ووووو

استمري يا بنوته ربي يكرمك كده ونقرالك مقالات أحلى و أنضج فكرا

Unknown يقول...

ماما نووووور
يا هلا يا هلا
ايه التشجيع العالمى ده
والله حسيت عندى 20 سنة مش 16